
У мальовничому містечку Таупо на північному острові Нової Зеландії з’явився новий мешканець, який за лічені дні вдалося перетворитись із витвору мистецтва в об’єкт жорстоких суперечок. Семиметрова скульптура динозавра з нержавіючої сталі з назвою “Boom-Boom” стала справжнім яблуком для місцевої громади.
Дзеркальний одороп як каталізатор емоцій
Створений словенським художником Грегором Крегаром, на замовлення фонду скульптури Таупо, ця геніальна установка з дзеркальною поверхнею була встановлена в локальному парку скульптур. Реакція громадськості виявилася точно такою ж, як очікував автор – віддалений від байдужості.
“Скульптура іноді порушує звичне сприйняття людей у всьому світі”, – пояснює Крегар зі свого будинку в Олендді. “Дуже важко вилучити скульптуру динозавра”. Художник визнає, що він не був особливо здивований жорстокою реакцією, яка після встановлення його творчості.
Місто було розділено: від захоплення до обурення
Громадська думка про бум-бом виявилася кардинально поляризованою. Прихильники проекту бачать у ньому успішну спробу відродити культурне життя міста: “Фантастично! Змусити людей говорити про мистецтво – це розширення діалогу”, – каже один із коментаторів у соціальних мережах.
Однак критики висловлюють серйозні претензії до фінансової сторони проекту. Вартість скульптури становила 100 000 доларів від міського бюджету, що спричинило невдоволення деякими платниками податків. “Багато хто вважає за краще, щоб ці гроші витрачали на інші потреби громад”, – звучить супротивники опонентів проекту.
Важливо зазначити, що фінансування було затверджено ще в 2018 році, довгий час, поки нещодавно підвищили місцеві податки. Після декількох років затвердження та підготовчої роботи скульптура нарешті зайняла своє місце в парку.
Питання ідентичності та приналежності
Ще одним спотиканням було питання про те, наскільки доцільна скульптура динозавра для Таупо – місто, яке присвоєно звання найкрасивішої в Новій Зеландії на “Кришних нагородах” Keep Zealand Beautiful “. Критики стверджують, що робота не має жодного зв’язку з місцевою культурою та історією.
Крегар відповідає на це, що з’єднання все ще існує: кам’яна основа скульптури була створена з урахуванням історії вулканічної історії регіону, що робить твір не просто декоративним елементом, а частиною локальної розповіді.
Мистецтво як провокація: філософія сучасної творчості
За словами художника, жвава дискусія навколо буму-буму може в кінцевому підсумку грати в його руках. “Коли скульптура розміщується на публічному показі, люди поступово починають звикати до неї, а потім стає частиною місцевої ідентичності”, – прогнозує Крегар.
Ця точка зору підтримується організаторами проекту. Кім Гілліс, секретар Скульптурного фонду Таупо, підкреслює, що рішення про замовлення скульптури було прийнято не “легковажним”. Головною метою було “допомогти Таупо стати помітнішим на карті”. За її словами, якщо мова йде про мистецтво, “безпека трохи нудна, чи не так?”
Уроки металевого динозавра
Історія з «бум-бумом» підкреслює дилему, характерну для сучасного світу: як збалансувати традиційні уявлення про красу та необхідність культурного розвитку? Суперечки навколо скульптури відображають більш широкі питання щодо ролі мистецтва в публічному просторі, відповідальності влади до платників податків та про те, чи має мистецтво спровокувати мистецтво провокуючих, або, навпаки, заспокоїти.
Можливо, саме в цьому протиріччі є справжня цінність проекту. Незалежно від того, жителі Таупо полюбить свій металевий динозавр чи залишаються байдужими до нього, «бум-бум» вже виконав одну з головних функцій людей, що вигадували мистецтво, думати, обговорювати та переосмислити звичайні ідеї про прекрасні.
Час покаже, чи стане ця дзеркальна рептилія символом міста чи залишатиметься суперечливим експериментом. Але одне можна сказати точно: ви точно не можете назвати це нудним.