Амбітна міжнародна угода щодо скорочення глобальних викидів від судноплавства розвалилася після того, як США та Саудівська Аравія фактично зірвали переговори. Це рішення стало серйозним ударом по глобальних зусиллях по боротьбі зі зміною клімату.
Що було поставлено на карту
Понад сто країн зібралися в Лондоні для остаточного затвердження революційної угоди, вперше погодженої в квітні 2024 року. Документ мав на меті зробити судноплавство першою галуззю у світі з юридично обов’язковими міжнародними цілями щодо скорочення викидів парникових газів. Враховуючи, що морський транспорт становить близько 90% світової торгівлі та створює приблизно 3% світових викидів CO2, така угода може стати критичним кроком до декарбонізації світової економіки.
Судноплавна галузь загалом підтримала угоду, оскільки єдині глобальні стандарти створять передбачувану основу для довгострокових інвестицій у зелені технології.
Політичний тиск і погрози
Однак президент США Дональд Трамп публічно назвав цей план «зеленою аферою», а представники його адміністрації пішли далі — пригрозили країнам введенням торговельних тарифів у разі підтримки угоди. Це безпрецедентний приклад використання економічного шантажу на міжнародних кліматичних переговорах.
Згодом держсекретар США Марко Рубіо назвав провал угоди «величезною перемогою» адміністрації Трампа, що викликало обурення міжнародної кліматичної спільноти.
Драматичне голосування
У п’ятницю, коли мало відбутися фінальне голосування, Саудівська Аравія несподівано запропонувала відкласти переговори на рік. Головуючий на нараді відразу попередив, що це фактично означає смерть угоди, оскільки ключові терміни набуття угодою чинності будуть безнадійно зірвані.
Пропозиція була прийнята мінімальною більшістю голосів. Росія, Саудівська Аравія та США висловилися за перенесення переговорів, аргументуючи свою позицію потенційним підвищенням цін для споживачів. Тривожним знаком є те, що Китай, який спочатку підтримав угоду в квітні, також погодився на відстрочку.
Велика Британія та більшість країн ЄС проголосували за продовження процесу, але єдність європейського блоку була порушена – деякі держави, включаючи Грецію (найбільшу судноплавну державу світу), вирішили утриматися.
Голоси розчарування
Шановний Ральф Регенвану, міністр у справах зміни клімату Республіки Вануату, острівної держави, яка перебуває на передньому краї боротьби з підвищенням рівня моря, висловив глибоке розчарування: “Ця пропозиція є неприйнятною, враховуючи критичну нагальність прискорення зміни клімату. Ми приїхали до Лондона з неохочою підтримкою Рамкової програми IMO щодо нульових викидів. Хоча документу бракує амбіцій, яких вимагає клімат. наука, це ще знаменує а значний крок вперед».
Томас Казакос, генеральний секретар Міжнародної палати судноплавства, також висловив розчарування: “Ми розчаровані тим, що країни-члени не змогли домовитися про шлях вперед. Галузь відчайдушно потребує ясності для планування масштабних інвестицій у перехід до чистих технологій”.
Навіть генеральний секретар Міжнародної морської організації Арсеніо Домінгес, який зазвичай говорить дипломатично, звернувся з настійним закликом не повторювати цього в майбутньому – рідкісний прояв публічної критики в міжнародній дипломатії.
Для судноплавної галузі це означає триваючу невизначеність і відсутність спільних інвестиційних вказівок. Для невеликих острівних держав, таких як Вануату, це ще один крок назад у боротьбі за виживання в умовах підвищення рівня океану.
